Vedtægt for
Nykøbing F. Roklub
Vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling den 27. marts 2019
1 – Klubbens navn
Klubbens navn er:
Nykøbing F. Roklub.
Klubbens hjemsted er Guldborgsund Kommune.
2 – Klubbens formål
Klubben tilbyde r roning i robåd og kajak for dens aktive medlemmer. Bestyrelse og generalforsamling kan optage andre idrætsgrene i foreningen.
3 – Klubbens stander
Klubbens stander er hvid med blå bort og blåt malteserkors.
4 – Medlemmer
Klubben optager aktive og passive medlemmer, som ønsker at deltage i klubbens idrætsaktiviteter , eller som vil støtte NFR’s formål.
Optagelse af medlemmer, der er ekskluderet fra NFR eller andre idrætsforeninger, forelægges bestyrelsen.
5 – Indmeldelse
Nye medlemmer skal via klubbens hjemmeside, udfylde og indsende indmeldelsesblanket, samt erklæring om svømmefærdighed (dog ikke motionsmedlemmer)
Medlemskabet er gyldigt, når der er indbetalt kontingent.
Indmeldelsesblanket og klubbens vedtægt og reglementer er tilgængelige på klubbens hjemmeside.
6 – Udmeldelse
Udmeldelse skal ske pr. mail til: medlem.nfr@gmail.com.
Udmeldelse og overførsel i medlemskategorier sker normalt kun med virkning fra 1/1.
7 – Kontingent
Kontingent, indskud og rykkergebyr og opkrævningsterminer fastsættes hvert år på den ordinære gene ralforsamling. Beløbene kan ændres på en ekstraordinær generalforsamling.
Kontingent fastsættes særskilt for:
1: Aktiv ungdom.
A: Børn: Medlemmer til og med det kalenderår, hvor de fylder 15 år.
B: Ungdom: Medlemmer til og med det kalenderår, hvor de fylder 19 år.
2: Aktiv senior: Medlemmer over 19 år.
3: Aktiv familie: Børn medtages indtil det fyldte 19 år.
4: Svømme- og motionsmedlemmer.
5: Aktive roere i andre klubber: Medlemmer, der i en årrække har været aktive roere i NFR og efterfølgende er fraflyttet kommunen, og nu er medlemmer som aktive roere i en anden roklub, kan optages som aktive i NFR mod betaling af halvt kontingent.
6: : Passive medlemmer.
Bestyrelsen kan mellem generalforsamlingerne dispensere fra de vedtagne satser og fastsætte kontingent for nye aktiviteter. Sådanne beslutninger skal forelægges til endelig godkendelse på den efterfølgende generalforsamling. Der udsendes en rykker ved 2 ugers manglende betaling af kontingent. Er kontingentet og rykkergebyr ikke betalt efter yderligere 2 uger, ophører medlemskabet.
Genindmeldelse kan ske mod betaling svarende til ½ års kontingent udover det ordinære kontingent. Bestyrelsen er berettiget til at nægte genindmeldelse i foreningen.
8 – Krav til medlemmer, eksklusion og appelmulighed
Medlemmerne har pligt til at overholde klubbens vedtægt og reglementer og efterkomme bestyrelsens henstillinger.
Hvis et medlem overtræder klubbens vedtægt, reglementer eller udviser en adfærd, der krænker klub bens anseelse, kan bestyrelsen beslutte, at medlemmet får karantæne i op til et år eller ekskluderes tidsubegrænset af klubben.
Appel:
I sager om tidsbegrænset udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. Det ekskluderede medlem har ret til uden medlemskab at deltage på den generalforsamling, hvor sagen behandles. På generalforsamlingen træffes afgørelse ved almindeligt flertal blandt de fremmødte.
Det ekskluderede medlem kan anke generalforsamlingens afgørelse indenfor 4 uger til det specialforbund, som repræsenterer det pågældende medlems idrætsaktivitet i Nykøbing F. Roklub.
9 – Bestyrelsen
Bestyrelsen består af 5 medlemmer, hvoraf 4 skal være aktive medlemmer i foreningen.
Formand og mindst 2 bestyrelsesmedlemmer skal have myndighedsalder.
Alle vælges for 2 år ad gangen, og 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg hvert år, og formanden vælges hvert 2. år.
Der vælges hvert år 2 suppleanter til bestyrelsen, som kan indtræde for bestyrelsesmedlemmer, der går af i årets løb. Suppleanternes funktionslid i bestyrelsen er frem til førstkommende generalforsamling, hvor der skal ske nyvalg af den bestyrelsespost, der er suppleret.
Bestyrelsen fordeler selv opgaverne blandt sine medlemmer og udpeger næstformand, kasserer og sekretær.
Det tilstræbes, at der udpeges bestyrelsesmedlemmer, der er kontaktpersoner til faste udvalg.
10 – Bestyrelsens opgaver
Bestyrelsen er klubbens ledelse.
Klubben tegnes af formanden og yderligere et bestyrelsesmedlem i foreningen, og bestyrelsesmedlemmet skal have myndighedsalder.
Bestyrelsen repræsenterer klubben overfor kommune og organisationer. Bestyrelsen kan udpege med lemmer af klubben til disse opgaver.
Ved dispositioner, der kræver låntagning af pengemidler, kræves generalforsamlingens samtykke.
11 – Udvalg og andre idrætsgrene
Bestyrelsen nedsætter udvalg til varetagelse af klubbens aktiviteter og interesser efter behov. Der etableres husudvalg, materialeudvalg, kajakudvalg og roudvalg.
Bestyrelsen er ansvarlig for at der udarbejdes kommissorium for udvalgene. kommisorierne fort udvalgene findes på hjemmesiden, under de enkelte udvalg. Udvalgene kan have deltagelse af ethvert medlem med interesse for udvalgets opgaver, men der bør være mindst et bestyrelsesmedlem i hvert udvalg.
Bestyrelsens godkendelse skal indhentes i sager af større betydning.
Bestyrelsen kan optage andre idrætsgrene i klubben. Afdelingerne kan arrangere sig mest hensigts mæssigt i forhold til deres aktivitet, men er altid underlagt klubbens vedtægt.
12 – Bestyrelsesmøder
Formanden indkalder til bestyrelsesmøder. I øvrigt kan 2 af bestyrelsens medlemmer forlange bestyrelsesmøde afholdt. Bestyrelsesmøder indkaldes ved fremsendelse af dagsorden med mindst 2 dages varsel til alle bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsesmødet er beslutningsdygtigt, når mere end halvdelen af medlemmerne er til stede. Formand eller næstformand skal deltage i mødet. Ved stemmelighed afgør formandens, eller i hans eller hendes fravær, næstformandens stemme udslaget.
13 – Regnskab og administration
Klubbens regnskabsår følger kalenderåret. Årsregnskab og status gennemgås af de valgte revisorer. Referater fra bestyrelsesmøder og generalforsamlinger findes på hjemmesiden.
Bestyrelsen fører en medlemsliste og økonomioversigt. Disse er tilgængelige for medlemmerne ved henvendelse til bestyrelsen.
14 – Generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i marts måned og indkaldes med mindst 2 ugers varsel ved annoncering på hjemmesiden og opslag på opslagstavlen i roklubben.
Dagsordenen skal omfatte:
- Valg af dirigent
- Valg af 2 stemmetællere
- Beretning
- Regnskab og budget
- Indkomne forslag
- Fastsættelse af kontingent
- Valg af formand (hvert andet år).
- Valg af bestyrelsesmedlemmer for 2 år
- Valg af 2 suppleanter for 1 år
- Valg af 2 revisorer og 1 suppleant for 1 år
- Eventuelt
15 – Forslag til generalforsamlingen
Forslag til generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde senest 1. februar. Indkomne forslag vil senest 10 dage efter fristens udløb blive annonceret på hjemmesiden og ved opslag i roklubben.
16 – Stemmeret
Såvel aktive som passive medlemmer har stemmeret ved personligt fremmøde.
17 – Afstemninger
- Personvalg og forslag afgøres ved simpelt flertal blandt de fremmødte.
- Ved ændring af klubbens vedtægt skal mindst 1/3 af klubbens medlemmer være til stede og ændringerne skal vedtages ved, at mindst 2/3 af de fremmødte tilslutter sig
Ved fremmøde af mindre end 1/3 af medlemmerne, foretages afstemning for at konstatere, om 2/3 af de fremmødte kan tilslutte sig forslaget. Opnås denne tilslutning, og kun i dette tilfælde, skal forslaget til beslutning på en ekstraordinær generalforsamling.
18 – Ekstraordinær generalforsamling
Der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, hvis den ordinære generalforsamling ikke er beslutningsdygtig i henhold til § 17.
Bestyrelsen kan indkalde til en ekstraordinær generalforsamling. 1/3 af klubbens medlemmer kan ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen forlange en ekstraordinær generalforsamling indkaldt.
Indkaldelse til en ekstraordinær generalforsamling sker ved annoncering på hjemmesiden og opslag på opslagstavlen i klubben og med mindst 2 ugers varsel og angivelse af emne(r) til behandling.
Den ekstraordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer. Ændringer i klubbens vedtægt skal dog vedtages med mindst 2/3 flertal blandt de fremmødte.
19 – Opløsning af klubben
Til vedtagelse af klubbens opløsning kræves 2/3 flertal på en generalforsamling, hvor mindst 4/5 er med lemmerne er til stede. Ved klubbens ophør skal dens formue anvendes til tilsvarende eller almennyttige formål
20 – Reglement
Reglementer for benyttelse af klublokalerne og materiellet m.m. udfærdiges af bestyrelsen og ophænges i klubhuset og på hjemmesiden.
Vedtægterne er vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 13. april 2023